Thursday, January 1, 2009

ammi

salam dan sejahtera.

masukan kali ini aku hanya akan bicara secara spontan. melihat kepada intergriti umat yang kini kian parah. tatkala saban waktu rakyat al-quds dibedil. remaja malaysia hanya mampu bersuka ria tidak kira waktu. mabuk kepayang atas dunia. langsung tiada secebis hiba yang terpalit dalam dada. kini umur meningkat 20-an, yang terlintas dalam fikiran dan benak igauan hanyalah persoalan akidah. adakah mampu ianya terus dipatri agar terus melekat didada?

sepertimana yang dikata, "peganglah akidah itu seperti kamu menggigit akar pokok dengan gigi geraham". begitu utuh pegangan yang perlu dijaga. dan, "tidak masuk syurga seorang muslim selagi dia tidak menyayangi muslim yang lain seperti dia menyayangi dirinya sendiri".

kalau hendak dihitung, tiada apa yang telah aku lakukan. untuk bangsa, agama dan negara. hatta untuk diri sendiri yang serba kekurangan. kalau aku, kau dan umum masih seperti ini, injakan di genting ghazzah akan semakin parah. walau hanya sekuntum doa yang mampu diberikan, biarlah secara berterusan.

tidakkah aku, kau dan umum mahu melihat bumi anbiya' itu bebas?
idaman bagi seorang muslim itu solat di masjid aqsa yang diberkati disekelilingnya.
katakan salahuddin ke-2 itu akan datang, maka biarlah ia datang dari aku, kau dan umum. dari kalangan kita yang mahu menggegar. ngauman salahuddin bakal bergema semula di padang jerlus yang tidak punya apa!

azam dan tawakkal.

No comments: