Sunday, August 31, 2008

merdeka dan puasa

pejam celik sudah sampai ke bulan yg ditunggu.bulan penuh barakah diselangi dengan gempita merdeka 2008.sudah 51 tahun merdeka namun kemerdekaan yang dikecapi hanya laungan semata serta tidak lebih dari itu, hanyalah pembaziran dan hiburan tanpa sempadan.tepat jam 12am semua berteriak dengan laungan merdeka.MERDEKA,MERDEKA MERDEKA!!!(sakit telinge aku dok denga orang menjerit).tapi adakah kita,aku,kau,mereka dan umum telah merdeka??? merdeka dari segi agama? merdeka dari segi pemikiran? dan merdeka dari segi penghayatan islam yang syumul tanpa had dan sempadan pengamalannya?

namun tahun ni, Allah SWT memberikan keizinan menyambut bulan kemerdekaan di dalam bulan ramadhan.bulan penuh barakah didalamnya mempunyai satu malam menyamai seribu bulan.laitul qadr yang penuh nikmat hanya pada umat Muhammad diberikanNya.bagi yang menunggu kedatangan bulan ini, begitu indah dirasa.bagi mereka yang perit menghadapi bulan ini, pasti jerih untuk mengharunginya.malah mencari jalan untuk "berbuka".

bukan nak poyo tapi itulah hakikat.bagi aku, harus diterima dan perlukan pengislahan dari segi pemikiran dan penghayatannya.jom jadikan ramadhan kali ini penuh bermakna.tingkatkan amalan dan hindari kemungkaran.walau bukan dengan tangan, dengan mulut, atau dengan membenci kemungkaran itu apabila melihatnya.kekalkan amalan kepada bulan2 lain.

aku bersyukur.

2 comments:

'adz said...

ya kita merdeka..
bila plak nak wat solat hajat grand sempena merdeka mcm pru dkt kelantan

ahmad.amin said...

memang merdeka..
tp pengislahan perlu dibuat..
kerja dan pengorbanan