Sunday, November 30, 2008

bintang kecil

salam dan sejahtera.

tekan punat kawalan jauh tv dan saksikan saluran dekat di hati.
pada mulanya aku tonton tiada apa. namun bila keluarnya iklan istirehat aku mula terpegun. sebuah rancangan realiti yang melibatkan golongan kanak-kanak melayu yang rata-ratanya beragama Islam. jika dilihat mak dan ayah mereka begitu gembira melihat telatah anak-anak yang belum pun akil baligh, pandai berjoget sambil menyanyi. wah, sungguh hebat. aku sendiri belum mampu berjoget sambil menari seusia mereka.

namun yang lebih menyayat hati tatkala ibu dan ayah mereka menangis teresak-esak jikalau anak mereka gagal memasuki realiti tv itu. mereka lebih sanggup menangis untuk perkara seperti itu dan tidak pada perkara suruhan Tuhan. didikan jewish menjadi dikalangan muslimin yang jauh daripada dirinya kalam Tuhan. susunan strategik dan aturan yang kemas akhirnya membuahkan hasil yang begitu hebat.

satu keluarga mahukan anak-anaknya menjadi seorang artis yang tersohor di tanah air. janji hatinya bersih, tidak mengapa jika kewajipan 5 waktu sehari tidak dilakukan, prinsip seorang artis yang berjaya dibenamkan dalam benak muslimin kini. adakah tiada ibu bapa yang menangis pabila melihat anak-anaknya tidak mampu membaca al-Quran, hatta solat 5 waktu itu sendiri. hairan dan pelik aku sendiri.

memang payah untuk merintis seorang hassan al-banna jika suasana dan sekitarnya terus begini. jika keluar, sekumpulan anak muda berkeliaran dengan pergaulan bebas. baju ketat, seluar sendat. hatta bertindik mengalahkan lembu bajak di sawah. dari keadaan inilah anak-anak yang lahir akan berjinak untuk menuju ujibakat bintang kecil. yang mana ianya diagungkan dalam diri sendiri. jangan sampai bertemu dengan Tuhan dalam keadaan "YA LAITANI KUNTUTURABA".

istighfar.

No comments: