Wednesday, November 26, 2008

macam-macam

semangat untuk menulis dinihari.

salam dan sejahtera.

barangsiapa pembaca, pernah bersenam?
jawapannya mungkin majoriti akan mengatakan YA. tetapi disebalik senaman itu rupanya punya pengharaman juga. isu yoga dijadikan garis panduan untuk ahli cerdik pandai ilmu agama meniliti isu ini dengan sebaiknya. akhirnya kata putus mengatakan senaman itu haram. puncanya berkaitan dengan mantera jampi sakti dari agra.

namun usul yang mahu disampaikan bukan isu yoga dan agra. tapinya kumpulan cerdik pandai ilmu agama yang tidak putus-putus mencari penyelesaian bukan fardhi. apa tidaknya, jika mahu dibincangkan, kenapa tidak isu pesta media prima yang melalaikan tidak dikeluarkan fatwanya? ditambah dengan muslimin yang meninggalkan solat jumaat tanpa darurat, dan mereka bebas berkeliaran laksana burung pulang ke sarang di waktu petang? ditambah dengan fatwa penahanan manusia tanpa bicara dengan entah apa sabitan dan akta? bagi aku inilah punca kehormatan islam itu dipandang rendah.

aku setuju dengan kehendak mereka mengeluarkan status yoga demi kemaslahatan umat. namun bukankah status penzaliman dan kelalaian umat itu lebih penting dibincang dan jalan penyelesaiannya.?

aku pening

No comments: