Thursday, October 16, 2008

bidasan mantan tahanan ISA '72

salam.

mulai 13 oktober lalu bidasan dalam perbahasan belanjawan '09 telah berlaku. antara pihak pro dan kontra. pelbagai tujuhan persoalan diajukan kepada pembentang belanjawan yang "ghaib" entah kemana. namun ianya tetap jua diajukan kerana perbahasan ini melibatkan periuk nasi rakyat yang bakal ditutup pasir jika tidak diurus dengan sempurna. hakikat yang ada wajib diterima pemerintah kerana peratusan inflasi kian meningkat saban hari. jika dihitung, berapa angka mahasiswa / siswi yang menganggur akibat ketiadaan pekerjaan asbab pelarian pelabur yang tidak yakin akan kekuatan ekonomi di malaysia.

selesai aku meneliti apa yang cuba diberikan oleh abu izzah, ada kebenaran disitu. kenapa perlu kenaikan harga minyak berlaku jika bumi bertuah ini adalah antara negara pengeluar. kenapa perlu dipertingkatkan perkhidmatan awam jika pengurusannya tidak cekap setelah bertahun berlalu. kenapa syarikat swasta yang tidak bergantung kepada proksi mampu bersaing namun syarikat yang punya saham dan kroni didalamnya hanya reti membaham wang rakyat. dan sebagainya.

inilah realitinya berlaku dalam sistem pemerintahan negara. komisen menjadi taruhan untuk mencapai sesuatu. tanpanya hidup bagaikan terumbang ambing. aku gelisah bila memikirkan peruntukan yang dikeluarkan oleh pihak proksi dan pengembaliannya kepada negara dan khususnya kepada rakyat. adakah berbalaoi jumlah yang dikeluarkan dengan kelebihan yang akan dirasai rakyat?. terutama mereka yang tidak berkemampuan.

bagi mereka yang berfikiran totok bagai katak bawah tempurung akan merasakan kepimpinan yang ada adalh yang tebaik. jika begitu kenyang besarlah mereka di bahagian proksi. lebihan lagi yang memegang kunci sri perdana.

fikirkan

No comments: