Friday, October 17, 2008

tiada tajuk

alhamdulillah.
memang perlukan banyak kesyukuran padaNya.

jam 4.30 ptg tatkala pulang dari site office, hujan masih lebat turun. namun keinginan untuk pulang membuak-buak. entah mengapa. kemudian, kunci dicapai, dan helmet dipakai, terus di tekan punat pemula automatik.

"hujan pon hujan laa..janji rumah sampai". detikan hati berkata.

dari rawang perjalanan lancar. terus memecut walaupun melebihi had kelajuan jabatan keselamatan jalan raya. dalam perjalanan seronok memandu laju. seperti terbang ke udara walaupun tanpa sayap yang mengibas dan ekor yang mengemudi. bebas.

namun lepasnya jejambat jalan kuching, kepala lori cuba memintas. mungkin ianya tidak punya beban untuk ditanggung. hujan makin lebat. jalan raya makin licin. kira 2 minit kemudian sebuah kereta buatan jepun mula berpusing. motor yang ditunggangi mula berpusing. cemas berleluasa. mungkin ajal mula mencuit.

"ya Allah..!!!". suara anak tekak dikeluarkan sekuat hati.

eeettt...dushsshhhh.. guardrail yang dahulunya lurus, sudah bengkok. kepala lori tadi pula sudah melekat pada bumper belakang kereta tersebut. motor yang ditunggangi mula mencium jalan yang basah dan licin.

mata yang dianugerahi Tuhan mula kabur. mulut ternganga dengan degupan jantung kencang cuba keluar dari tubuh. aku terduduk kaku di tengah jalanraya bahagian memandu laju. aku bangun walaupun tidak menyedari seluar dan baju yang disarung sudah koyak. tidak rabak.

aku gagahi bangun dan bergegas ke kereta tersebut sambil pemandu dan kelindan lori terpinga.

"akak okey ke..?? camne leh jadi camni..??" soal aku cemas.
"saye okey. cume tadi x nampak jalan. hujan lebat sangat. maaf adik." jawab wanita lingkungan 30-an. mungkin hatinya tidak mempercayai apa yang telah berlaku.

singkatan cerita. 10 minit kemudian, pihak polis dan ambulance datang. aku diperiksa, namun tiada kecederaan. cuma jeans koyak. takut mak marah. hahaha.. pemancu kereta juga selamat tetapi kakinya terseliuh. mungkin menekan brek setengah mati. dan, pemandu lori tiada apa. cuma kelindannya patah hidung. pelik dan hairan. mengapa ya..
yang penting semua selamat dan dapat ke pangkuan yang disayangi.

namun aku pulang dan dimarahi.
"amin merempit yeah..!!!" nada seorang ibu.
"hahahahaha" aku hanya mampu tergelak.

selepas mandi dan komputer di buka. aku terkejut. "bapak" juga accident dan cedera teruk hingga telung belulangnya hancur dan patah.

jutaan kesyukuran aku panjatkan pada Ilahi.
tapi aku pening. motor barai dan bagaimana untukku berulang dari kelas ke tapak latihan dan rumah. mungkin pengangkutan awam ada jawapannya. fuuhhhh...

alhamdulillah.

2 comments:

'adz said...

berhati-hati di jalan raya..
bila masa ko bawa motor plak ni

Suhail Shirajuddin said...

Alhamdulillah selamat...nasib baik pakai selua jeans,kalo tidak mesti da koyak sket kulit..kan?
^_^